بررسی ویژگیهای ویدیوآرت و تاثیر هنر اجرا بر ویدیودر پایان نامه حاضر سعی شده تا به برخی ویژگیهای ویدیو آرت از جمله خاصیت تعاملی، دغدغهی زمان و روایت، برخورد فرمگرا و رویکرد مجسمه وار به ویدئو، تکنیک نظارت، رویکرد به پرفورمنس، به چالش کشیدن رسانه، ویدئوی تکنولوژیک پرداخته شود
مشخصات فایلتعداد صفحات | 118 |
حجم | 5 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | هنر و گرافیک |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته هنر
بررسی ویژگیهای ویدیوآرت و تاثیر هنر اجرا بر ویدیو
چکیده:
برخی هنرمندان ویدئو دوربین ویدئویی را برای نمایش فیگورهایشان بهکار گرفتند. دوربین جزئی از کارگاه مجهز هنرمندان شد و هنرمندان ویدئوی اولیه که از اکسپرسیونیسم انتزاعی پدیدار شدند یا بدان رویکرد داشتند، شروع به ضبط بسیاری از عملیاتی کردند که در آنجا حتی در خفا اجرا میکردند. رویکرد جسمانی و مفهومی درست از نقطهی آغاز در هنر ویدئو بههم گره خوردند و تا امروز نیز پیوسته باقی ماندند. یکی از قضایای اصلی این رساله ایناست که هنر اجرا در آشکار کردن داستان ویدئوآرت نقش بهسزایی داشتهاست. اجرا بهعنوان یک متریال اصلی در این رسانه پدیدار شده است، مانند ویدئوهای اولیهی ویتو آکونچی، ریچارد سرا و جان جونز تا چیدمانهای اخیر گری هیل ، سم تیلروود و داگ ایتکن .
در اینجا میتوان به جایگاه حضور هنرمند در اثر هنری اشاره داشت، که در اواسط قرن بیستم درحال تحول بود. به گفتهی میشل راش در کتاب ویدئوآرت، این باور وجود دارد که نقاشیهای جکسون پالاک (آثار رنگپاشی او ) و همینطور عکسها و فیلمهای گرفته شده ی هانس ناموث در سال ١٩٥٠ از پالاک، او را در مرکز اثر هنری قرار میدهد. یعنی مطرح شدن هنرمند در اثرش نه تنها بهواسطه ی ایدهاش بلکه درک حضور فیزیکی او در اثر. فرایند نقاشی کردن پالاک ( و نه نتیجهی آن ) برای ناموث بسیار حائز اهمیت بود. او پالاک را نه درحال نقاشی بلکه درحال اجرای یک تئاتر میدید .
جنبشی همچون رقص ، چشمها را مشتاق میکرد که محل برخورد ضربهی بعدی کجاست و سپس انفجار بعدی. تصویر(٧) پل شیمل موزهدار آمریکایی کسی که تأثیرگذارترین نمایشگاهها را بین سالهای ١٩٤٩ تا ١٩٧٩ برای موزهی هنر معاصر لوسانجلس برپا کرده میگوید که : تمایل پالاک برای حفظ تماسش با بوم بهطور اساسی نقش هنرمند را از یک تماشاگر خارج از بوم به بازیگری که درگیر نقشش است تغییر میدهد.(Rush,Michael,2003,63) این اتفاق کمکم به جایی منجر شد که هنرمند خود را ( به لحاظ جسمانی ) بخشی از اثر هنری قرار داد که بعداً اجرا یا اصطلاحاً « پرفورمنس» نام گرفت .
در پایان نامه حاضر سعی شده تا به برخی ویژگیهای ویدیو آرت از جمله خاصیت تعاملی، دغدغهی زمان و روایت، برخورد فرمگرا و رویکرد مجسمه وار به ویدئو، تکنیک نظارت، رویکرد به پرفورمنس، به چالش کشیدن رسانه، ویدئوی تکنولوژیک پرداخته شود.
کلمات کلیدی:
ویدیوآرت
ویژگیهای ویدیوآرت
تاثیر هنر اجرا بر ویدیو
فهرست مطالب
مقدمه 2
طرح مسأله: 6
سوالهای تحقیق: 7
شیوهی گردآوری اطلاعات 8
شیوهی تحقیق: 9
پیشینهی تحقیق: 9
تأثیر هنر اجرا بر ویدئو 10
تعامل 19
رویکرد مجسمهگرا 27
تکنیک نظارت 39
روایت 45
نقدی از رسانه 49
یک هنر خود شیفته: هنرمند در مرکز اثر 54
گرایش به تکنولوژی 55
بیل ویولا 71
گری هیل 93
فرانک ژیلت 94
ژان لوک گدار 96
اندی وارهول 100
شیگکو کوبوتا 102
ویدئوآرت و تجربه گران آن در ایران 109
رزیتا شرف جهان: « افسردگی عمیق» 109
خسرو خسروی: « سایهی ارواح نیاکان» 110
رویکردهای اجتماعی و شعرگونه با تجهیزات تکنولوژیکی 111
باربد گلشیری: « بر ما چه رفته است، باربد؟» 112
مرتضی دره باغی: « تعزیه» 113
سیف الله صمدیان: « ایستگاه سفید» 114
فهرست منابع و مأخذ 117
کتابهای فارسی 117
کتابهای لاتین 117
مقالههای فارسی 118
توضیحات بیشتر و دانلودصدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود